Späť na zoznam
29. apríl 2019
Blog

Čo naozaj e-commerce zákazník chce? 2. časť

V našom predchádzajúcom článku sme sa zamerali na prehľad toho, čo chce zákazník, ktorý nakupuje online. Okrem širokej ponuky produktov sme spomenuli napríklad personalizovaný prístup, špeciálne ponuky a kvalitnú zákaznícku podporu. Dnes sa pozrieme na to, aký by mal byť váš e-shop, aby ho vaši zákazníci radi navštevovali a aby u vás radi nakupovali. Takže, na čom si treba dať záležať?

9 spôsobov, ako zlepšiť váš e-shop

1. Prehľadnosť

Jedna zo základných vecí, na ktorú si treba dať pozor je prehľadnosť vášho e-shopu. Možno to znie triviálne, ale aj v dnešnej dobe nájdete množstvo e-shopov, ktoré na prvý, druhý a aj tretí pohľad pôsobia ako koncentrovaný chaos. 

Každá sekcia by mala byť viditeľná, ľahko dostupná a prehľadná. Po otvorení e-shopu by zákazník nemal mať žiaden problém nájsť to, čo hľadá – či už ide o všeobecné obchodné podmienky, cenu a dodacie lehoty doručenia tovaru alebo konkrétnu kategóriu ponúkaných produktov. 

2. Jednoduché vyhľadávanie tovaru

Nezáleží na tom, koľko druhov vitamínu C predávate – ak zákazník hľadá konkrétnu značku a vy ju nemáte, pravdepodobne u vás nenakúpi. Viete, aký scenár je pre vás ešte horší? 

  • Zákazník hľadá vitamín C značky HappyVitamins. Do vyhľadávača na vašej stránke zadá „HappyVitamins vitamin C“.
  • Zákazníkovi sa zobrazí 13 rôznych druhov vitamínu C, ale ten, ktorý si chce kúpiť, medzi nimi nie je – aj napriek tomu, že ho máte v ponuke. 
  • Zákazník váš e-shop zavrie a ide hľadať do iného e-shopu, kde nájde nielen spomínané vitamíny, ale upúta ho aj špeciálna ponuka tráviacich enzýmov, ktoré si tiež kúpi. V najbližšom období nemá dôvod vrátiť sa k vám, lebo si myslí, že u vás nenájde to, čo pravidelne nakupuje. 

Alebo si predstavte inú situáciu: zákazník Peter si chce kúpiť nový mobilný telefón. Nie je rozhodnutý pre žiadnu konkrétnu značku, ale vie, aké má mať parametre – veľkosť úložiska, kapacitu batérie a dokonca aj farbu. Váš e-shop však neumožňuje vyhľadávanie tovaru podľa bližšie špecifikovaných parametrov, a preto sa Peter musí orientovať v záplave množstva ponúkaných telefónov, ktoré ani nespĺňajú jeho kritériá. Ako dlho ho to bude baviť?

3. Dizajn

V otázke dizajnu si nechajte poradiť od odborníkov. Vám sa možno páčia žlté a zelené buttony na ružovom pozadí, ale väčšina zákazníkov bude mať iný názor. Možno by ste chceli, aby bol nákupný košík umiestnený na spodnom okraji stránky, ale zákazníci si ho tam nevšimnú. Prehľadný e-shop s vhodným dizajnom navyše na zákazníkov pôsobí dôveryhodnejšie.

4. Veľká ponuka produktov

Jednou z najväčších výhod e-shopov v porovnaní s kamennými predajňami je možnosť ponúkať veľké množstvo tovaru. Zákazníci si to uvedomujú a očakávajú, že online zoženú aj to, čo je v kamennej predajni vypredané alebo úplne nedostupné.

5. Funkčnosť a spoľahlivosť

Toto je ďalšia z položiek zoznamu, ktorá možno znie triviálne, ale určite sa mnohí už stretli s tým, že v e-shope niečo nefungovalo: buď pridávanie vecí do wishlistu (v horšom prípade do nákupného košíka) alebo ste sa po kliknutí na podstránku dostali k starej známej „404-ke“ namiesto prehľadu tyčových mixérov, ktoré ste si chceli pozrieť. Takéto situácie zákazníkom priamo znemožňujú nakúpiť a to je niečo, čomu sa naozaj chcete vyhnúť. Alebo by ste aspoň mali chcieť.

6. Rýchlosť

Máločo otrávi zákazníka viac, ako keď musí nekonečne dlho čakať na načítanie stránky. Väčšinou to proste vzdá.

7. Podrobné informácie k produktom 

Ak je jednou z veľkých výhod e-shopov obrovská ponuka tovarov, jednou z najväčších nevýhod je to, že si zákazník ponúkané produkty nemôže reálne chytiť do ruky, vidieť ich na vlastné oči a vyskúšať si ich. Práve preto je dôležité, aby si mohli výrobok pozrieť čo najdetailnejšie: okrem bežných fotografií pridajte aj fotografie bočných a zadnej strany produktu, nič nepokazíte ani 360° fotografiou alebo videom (najmä ak predávate oblečenie). K produktom nezabudnite pripojiť aj podrobný popis – napríklad podrobnú technickú špecifikáciu v prípade elektroniky alebo informácie o zložení a údržbe materiálu ak ide o oblečenie.

8. Personalizované odporúčania

Vďaka tomu, že vašich zákazníkov poznáte a poznáte aj vzorce ich nákupného správania, dokážete im odporučiť produkty, ktoré by ich mohli osloviť. Ukážte im ich v sekcii „Odporúčané“ alebo „Vybrali sme pre vás...“ na webe alebo ich zakomponujte do newslettra. Neviete, čo vaši zákazníci chcú? V tom prípade je najvyšší čas bližšie sa zoznámiť s CRM nástrojmi.

Personalizované odporúčania sa týkajú aj poradenstva pred zakúpením určitého produktu. Dajte vašim zákazníkom k dispozícii špecialistov, napríklad na live chate, ktorí im pomôžu s výberom nočného krému pre ich citlivú pokožku, s výberom sonickej zubnej kefky alebo detektívneho románu.  

9. Jednoduchý check out

Nerobte zbytočné chyby, ktorými zákazníkov odradíte od nákupu tesne pred odoslaním objednávky. Check out by mal byť čo najjednoduchší, nebombardujte zákazníkov množstvom zbytočných informácií a ani od nich nevyžadujte údaje, ktoré nie sú pre vybavenie objednávky nevyhnutné. Zaregistrovať sa alebo prihlásiť na odber newslettra sa predsa budú môcť aj neskôr – ak budú chcieť.


Odber noviniek