Späť na zoznam
8. jún 2017
Blog

Čo je to cloud? Je to iba buzzword alebo realita?

Cloud poskytuje spoločnostiam rôzne benefity a s pripojením na internet je dostupný kedykoľvek a odkiaľkoľvek

Kde je cloud? Kedy som v cloude? To sú otázky, ktoré ste už zrejme počuli, alebo sa ich dokonca sami seba pýtali. Možno využívate cloud práve teraz a ani si to neuvedomujete. A čo vlastne predstavuje cloud pre spoločnosti?

Cloud je jedným zo súčasných trendy technických termínov, ktoré mnohí ľudia používajú, no nedokážu ich definovať. Pre čo najľahšiu predstavu - využívate rôzne online služby?

Za týmto všetkým je práve cloud. Jednoducho povedané, cloud môžeme charakterizovať ako poskytovanie rôznych služieb, programov, úložísk, ku ktorým sa používatelia, pripojení na internet, dostanú cez webové prehliadače či aplikácie. Ak napríklad urobíte fotku s telefónom, uloží sa do jeho internej pamäte. Ak však túto fotku nahráte napríklad na Instagram, tak je uložená v cloude. 

Zložitejšie povedané, cloud poskytuje operačné služby ako servery, databázy, siete, softvéry a ďalšie. S online pripojením máte prístup do cloudu kdekoľvek a kedykoľvek. Cloud teda znamené niečo, čo je stále dostupné.

Možno sme vás práve vyviedli z omylu, že cloud je iba virtuálnym úložiskom pre vaše dáta, ktoré už viac nechcete ukladať na pevný disk počítača. Cloud tak vytvára takmer neobmedzené možnosti využitia internetu a posúva jeho využitie do vyšších levelov. 

Aké sú výhody cloudu pre spoločnosti?

Dnes už mnohé spoločnosti - od menších začínajúcich podnikov cez globálne korporácie, veľké agentúry až po neziskové organizácie - využívajú cloud z rôznych dôvodov. Spoločnostiam prináša rýchlosť, efektívnosť a nižšie náklady. Nemusia si kupovať vlastné hardvéry a starať sa o ne. Navyše, platia len za to, čo skutočne využívajú. 

Cloud spoločnostiam umožňuje:

  • vytváranie nových aplikácií a služieb
  • ukladanie, zálohovanie a obnovovanie dát
  • hosting pre webstránky, e-shopy, blogové a iné portály
  • stream audio a video
  • vyvíjanie a dodávania rôznych softvérových riešení.

Aj CloudTalk, náš softvér pre call centrá, využíva cloud. To znamená, že všetko, čo klienti na prácu s CloudTalkom potrebujú je prístup na internet. Nie je potrebná žiadna zložitá inštalácia ani žiadne lokálne úložisko pre vaše dáta, pretože všetko beží a je uložené práve v cloude. Viac o call centrovom systéme v cloude si môžete prečítať v článku 8 benefitov presunu call centrového systému do cloudu.

Zapamätajte si - cloud je sieť serverov. Niektoré z nich poskytujú napríklad online služby, ako Adobe Creative Cloud. Iné umožňujú ukladať a pristupovať k rôznym dátam, ako napríklad už spomínaný Instagram či Dropbox. Toto sú, samozrejme, len dva spomenuté aspekty.

Kde je cloud?

Slovo “cloud” označuje niečo virtuálne. To však neznamená, že to nemá svoje fyzické miesto - “There is no cloud, it's just someone else's computer.” Napríklad, nie málo známy Amazon Web Services či Microsoft Azure vlastnia servery v datacentrách po celom svete a ponúkajú ich prostredníctvom cloudu iným spoločnostiam - koncovým používateľom. Jeden ich server pritom môže využívať viacero spoločností, podľa ich aktuálnej potreby.

Koncovému používateľovi je teda úplne jedno, kde server fyzicky je, pretože pre neho je v cloude, ku ktorému ma kedykoľvek prístup a nemusí sa obávať straty svojich dát. 

Typy cloudových služieb

  • Infrastructure as a service (IaaS). Infraštruktúra ako služba je najzakladnejším typom cloudu. S IaaS si prenajímate IT infraštruktúru. To znamená servery, úložné zariadenia, siete, operačné systémy - od poskytovateľa cloudu. (Napríklad Netflix dokáže poskytovať svoje služby, pretože je zákazníkom spoločnosti Amazon a využíva ich službu cloudu.)
  • Platform as a service (PaaS). Platforma ako služba sa vzťahuje na služby cloudu, ktoré poskytujú spoločnostiam prostredie na vývoj, testovanie a správu softvérových aplikácií. 
  • Software as a service (SaaS). Softvér ako služba je spôsob dodávania rôznych aplikácií cez internet. Poskytovateľ pri SaaS poskytuje správu týchto aplikácií ako aj správu základnej infraštruktúry a údržby.

Súvisiace články


8 benefitov presunu call centrového systému do cloudu

Spoločnosti na celom svete investujú do stále viac populárnych softvérov pre call centrá, ktoré im umožňujú poskytovať lepšie zákaznícke služby. To však znamená presun call centier do cloudu. Čo si môžeme predstaviť pod “call centrovým systémom v cloude” a aké sú jeho výhody?

Čítať viac

Odber noviniek