28. jún 2019 Blog

Osvedčené tipy pre rast malých podnikov

Rozvíjať malý podnik nie je jednoduchá úloha, preto možno v tomto štádiu hľadáte užitočné rady a odporúčania. Radi vám pomôžeme. Hoci neexistuje zázračný vzorec, ako začať s podnikaním, v tomto článku sa pozrieme na niekoľko osvedčených postupov, ktoré vám s tým môžu pomôcť. Presvedčte sa sami.

Nie je žiadnym tajomstvom, že malé podniky dnes hýbu svetom. Len v USA pôsobí 30,2 milióna malých a stredných podnikov (MSP), čo predstavuje 75,3% zamestnávateľov v súkromnom sektore. A to nie je všetko. Toto percento je ešte vyššie v Spojenom kráľovstve, kde v roku 2018 malé a stredné podniky tvorili až 99,9% všetkých podnikov v súkromnom sektore. Nielenže vlastníci malých podnikov predstavujú významný podiel pracovnej sily, ale zároveň tvoria nové pracovné miesta.

Väčšina podnikateľov sa zhodne na tom, že podnikanie nie je hračka. V USA len 4 zo 100 firiem prežije prvých 10 rokov a každoročne až 1 z 12 podnikov zanikne. Ak sa však lepšie pozrieme na úspešné firmy, všimneme si, že často uplatňujú podobné praktiky. Dôkladne sme ich analyzovali a vybrali sme 10 osvedčených postupov, ktoré môžete využiť, ak ste malý podnikateľ. Poďme sa na ne pozrieť.

1. Buďte obozretní pri prijímaní zamestnancov. 

Nábor zamestnancov je jedným z najdôležitejších (a najriskantnejších) procesov pre každú spoločnosť. Obzvlášť to platí pre malý podnik, pretože ak nemáte správnych ľudí na správnom mieste, môže to ohroziť celý projekt, ale aj tímovú morálku, a nakoniec to môže mať negatívny dopad na príjmy firmy. Malé podniky zvyčajne nemajú samostatné personálne oddelenie s jasnými procesmi, takže softvér založený na cloude zameraný na screening uchádzačov určite príde vhod. Oplatí sa tiež zvážiť najímanie menej skúsených pracovníkov, zaškoliť ich a umožniť im rásť spolu s firmou. Takíto zamestnanci sú zvyčajne motivovaní, lojálni a ich profesijné ciele bývajú totožné ako kľúčové ukazovatele výkonu spoločnosti.

2. Outsourcujte, čo sa dá. 

Podnikatelia majú tendenciu všetko robiť sami, preto mnohí z nich skončia vyhorení a zavalení povinnosťami, ktoré mohli, či dokonca mali, delegovať na niekoho iného. Ako už sme si povedali v predchádzajúcom bode, najímanie nových zamestnancov je riskantné a časovo náročné, preto by ste mohli outsourcovať niektoré úlohy a projekty od freelancerov alebo agentúr. Majitelia menších firiem by sa mali zamerať na to, čo robia najlepšie, či už ide o dolaďovanie produktu, hľadanie klientov alebo strategické myslenie. Ak trávite priveľa času administratívnymi a základnými marketingovými povinnosťami, možno je najvyšší čas najať si virtuálneho asistenta. Tejto práci sa venuje čoraz viac ľudí a odhaduje sa, že do roku 2021 si virtuálneho asistenta bude najímať až 1,8 miliardy ľudí po celom svete. Ďalšou oblasťou, ktorá sa často outsourcuje, je mzdová agenda a účtovníctvo. Pre každú firmu ide o dôležité oblasti, ktoré si vyžadujú špecifické zručnosti a množstvo znalostí. Zároveň je ale pomerne ľahké a bežné nájsť si externého dodávateľa takýchto služieb.

3. Pracujte s jednoduchými nástrojmi založenými na cloude. 

S riadením menšej firmy vám môže nesmierne pomôcť súbor správnych nástrojov. Ak potrebujete výkonné kontaktné centrum, bude oveľa logickejšie, ak si vyberiete poskytovateľa cloudovej služby namiesto toho, aby ste si najali celý IT tím, ktorý sa bude starať o softvér a infraštruktúru. Cloudové riešenie môžete ľahko prispôsobiť svojim potrebám a platíte len za služby, ktoré skutočne využívate. Dôležitú úlohu zohráva aj bezpečnosť – o tú sa veľmi dobre postarajú poskytovatelia. Cloudové riešenia sú tiež užitočné z pohľadu spolupráce a narábania s rôznymi typmi dokumentov.

4. Organizujte podujatia. 

Organizácia podujatí môže byť skvelý spôsob, ako prilákať nových zákazníkov a zlepšiť povedomie o značke. Touto cestou by sa mali uberať najmä lokálne podniky s lokálnou cieľovou skupinou – alebo aspoň ak miestne obyvateľstvo tvorí značnú časť cieľovej skupiny. Vybudovať komunitu prostredníctvom podujatí môže byť časovo náročné, niekedy to trvá celé mesiace či dokonca roky. No nakoniec sa úsilie môže vyplatiť. Organizácia podujatí tiež môže byť dobrou cestou ako vybudovať povesť majiteľa ako lokálneho experta na danú oblasť. Okrem organizácie tiež navštevujte podujatia, ktoré zorganizuje niekto iný, a zoznamujte sa s potenciálnymi obchodnými partnermi.

5. Ponúkajte výnimočné služby zákazníkom. 

Spokojný klient sa stane advokátom značky, no nespokojný klient pravdepodobne prejde ku konkurencii. Čísla hovoria jasne: až 89% spotrebiteľov po zlom zážitku prejde ku konkurencii. Chyby a problémy súvisiace s produktom sa môžu prihodiť každému, no je dôležité, aby ste sa s nimi správne vysporiadali. Skvelý zákaznícky servis je merateľný a umožňuje firme rásť – zvyčajne vďaka klientom, ktorí prichádzajú na základe odporúčaní. V ére sociálnych médií je influencerom úplne každý.

6. Používajte sociálne médiá. 

Keď už je reč o sociálnych médiách, tie sú dôležité nielen z pohľadu zákazníckeho servisu, ale aj ako súčasť celkovej marketingovej stratégie. Treba však pamätať na to, že sociálne médiá nie sú vždy nevyhnutnosťou – niektoré lokálne a offline podniky majú úspech aj bez toho, aby boli aktívne na internete. No ak výsledky analýzy cieľovej skupiny a konkurencie ukážu, že vaša firma by mala byť aktívna na sociálnych sieťach, neváhajte. Budovanie online prítomnosti môže byť zo začiatku ťažké, no vynaložené úsilie sa vám rýchlo vráti. Sociálne médiá sú dokonalým nástrojom na komunikáciu s klientmi, zdieľanie užitočných informácií o produkte, o vás ako zamestnávateľovi, a slúžia tiež na propagáciu výrobkov a služieb. Neznamená to, že vaša značka musí byť všade – no mala by byť vždy tam, kde je vaša cieľová skupina.

7. Starajte sa o existujúcich zákazníkov. 

Prilákať nového zákazníka je vraj až päťkrát drahšie a časovo náročnejšie, než uskutočniť nový obchod s niekým, kto už je vaším zákazníkom. Mnohé firmy sa viac sústredia na získanie nových klientov a pri tom zanedbávajú ľudí, ktorí už u nich nakupovali, a to je veľká chyba. Analyzujte, kto sú vaši lojálni zákazníci, zistite, prečo sa stále vracajú a informácie využite na to, aby ste presvedčili viac zákazníkov, aby opäť nakúpili vaše výrobky a služby. Zároveň sa o lojálnych zákazníkov dobre starajte, napríklad pomocou špeciálnych ponúk a personalizovaných služieb. Je vysoká pravdepodobnosť, že sa vďaka tomu stanú advokátmi značky.

8. Využívajte dáta a vždy merajte výsledky. 

Ak jeden prístup nefunguje, netlačte na pílu a radšej experimentujte s inými nápadmi. Pre majiteľov online firiem je sledovanie návštevnosti web stránky a výsledkov marketingovej kampane nevyhnutnosťou. Každý by mal sledovať predaj a snažiť sa určiť, čo bolo príčinou nadštandardného predaja a snažiť sa ho zopakovať. Pre sezónne produkty použite Google Trends a zistite, kedy sa zvýši záujem a propagujte výrobky skôr ako konkurenti. Sledujte odkazy, porovnávajte aktivitu na sociálnych médiách, experimentujte s emailovým marketingom. Možností je nekonečne veľa!

9. Zosúlaďte predaj s marketingom. 

Nie je nič horšie, ako zákazník, ktorého priláka skvelá marketingová kampaň, a potom ho odradia nedostatočné predajné techniky alebo neadekvátna zákaznícka podpora. Alebo naopak, ak marketing nedokáže prilákať zákazníkov, motivovaní predajcovia nemôžu naplniť svoje ciele. Všetky súčasti marketingových a predajných aktivít, či už ide o web stránku, sociálne médiá, newsletter, call centrum, mobilnú aplikáciu alebo kamenný obchod, by mali byť zosúladené a nastavené na rovnako prísne štandardy. Drvivá väčšina (92%) malých podnikateľov tvrdí, že web stránka je najefektívnejší marketingový kanál. Ak to platí aj pre vás, nepokazte to podpriemernou aktivitou na sociálnych médiách alebo hrozným zákazníckym servisom. Prečítajte si tipy, ako zlepšiť zákaznícku podporu aj hneď. 

10. Zamerajte sa na celý svet. 

Niektorým firmám vyhovuje, že sú malé a pôsobia lokálne, na tom nie je nič zlé. V mnohých prípadoch však máte medzinárodné príležitosti na dosah ruky. V dnešnej dobe je expanzia podnikania jednoduchšia ako kedykoľvek predtým, a to vďaka globálnym e-commerce platformám a jednoduchému prístupu k lokalizačným službám, ale aj vďaka medzinárodnej pracovnej sile, ktorá ponúka služby na diaľku.

Založenie a budovanie malého podniku určite nie je jednoduché, a je normálne, že si chcete nechať poradiť. Existuje veľa tipov, ktoré môžete na začiatku cesty využiť – práve preto sme vybrali osvedčené praktiky, ktoré vás môžu inšpirovať a naštartovať. No pamätajte, že neexistuje jeden osvedčený vzorec, ktorý by pomohol všetkým, a často sa budete musieť učiť za pochodu. Veľa šťastia!